آشنایی با قطعات اصلی دستگاه جت پرینتر

آشنایی با قطعات اصلی دستگاه جت پرینتر

قطعات اصلی دستگاه جت پرینتر از چهار قسمت اصلي تشکیل شده که عبارتند از : برد اصلي، هد، مدار جوهر رساني، چشم الكترونيك يا سنسور و يا فتوسل می باشد.

  1. برد ( bord ): الكترونيكی كه واقع در باکس دستگاه است و كنترل اصلي عمليات چاپ را بر عهده مي گيرد.
  2. هد ( head ): وظيفه اصلي هد گرفتن اطلاعات از برد است و عمل پرتاپ جوهر بر روي محصول توسط هد انجام می شود.
  3. سیستم جوهر رساني به هد شامل:  مخزن ، مخزن حلال ، فيلتر تسويه جوهر و پمپ ولوها است.
  4. چشم الكترونيك: سنسور جت پرینتر يا فتوسل وظيفه اصلي آن ديدن محصول بر روي خط توليد و ارسال فرمان به برد اصلي جهت صدور فرمان چاپ مي باشد.

 

آشنایی با قطعات اصلی دستگاه جت پرینتر

قطعات اصلی دستگاه جت پرینتر

چگونه یک جت پرینتر کار می کند؟

وقتی یک جت پرینتر ثابت را در یک کارخانه یا مرکز تولید شلوغ می بینید، در نگاه اول شگفت زده خواهید شد. زیرا فرآیند چاپ به فناوری بالایی با سرعت بیش از 12000 محصول در ساعت نیاز دارد.

جوهر از فاصله 1.5 سانتی متری با دقت چاپ بالا از طریق 128 نازل بسته به ارتفاع چاپ و هد خارج می شود. این تعداد نازل در سر قرار دارد و با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست.

در مرحله اول جوهر توسط پمپ به هد منتقل شده و هد آماده چاپ است.

محصول ابتدا سنسور را با سرعت ثابت رد می کند و فرمان به صفحه ارسال می شود.

سپس دستور پردازش شده و با توجه به پیکربندی دستگاه در رابطه با سرعت خط تولید به سر ارسال می شود، هد اطلاعات پرینت را دریافت می کند و با توجه به اطلاعات اعمالی مانند: زمان چاپ، سرعت چاپ و دستور نازل برای خروج جوهر را انجام می دهد.

برای اطمینان از کیفیت چاپ خوب، برخی از نکات مربوط به تنظیمات دستگاه در هنگام نصب باید رعایت شود.

اگر محدودیت فاصله سنسور تا سر و تنظیمات چاپگر جت اصلی به درستی تنظیم شده باشد، را در جای مناسب روی محصول چاپ می کند. در غیر این صورت، حتی ممکن است تاخیر در چاپ یا بیرون ریختن سریع جوهر وجود داشته باشد که باعث می شود جوهر هدف یا حتی محصول را از دست بدهد.

(جوهر بین محصولات پرتاب می شود)

مثال :

فرض کنید یک اسلحه در دست دارید که در واقع همان هد می باشد و چشمان شما نقش سنسور را دارد اهداف با سرعت یکنواخت از مقابل نوک اسلحه عبور می کند که مغز نقش مدار را داشته و اگر با هماهنگی اول هدف را ببینید و حد فاصله تا رسیدن به نوک سلاح را به درستی محاسبه کنید و به موقع شلیک کنید٬ شلیک به هدف برخورد خواهد کرد، در غیر اینصورت ( شلیک از میان اهداف عبور می کند)

زمان خشک شدن جوهر جت پرینتر

زمان خشک شدن چاپ ٬ اول بسته به سطح محصول و دوم بسته به نوع جوهر می باشد.

معمولا سطوحی که خاصیت جذب جوهر را دارند مانند مقوا و کارتن ٬ چوب و MDF زمان خشک شدن جوهر کمتر از یک ثانیه خواهد بود و به راحتی با آب حل نخواهد شد و سطح هایی که از جنس پلاستیک و فلز باشد زمان خشک شدن چاپ را طولانی خواهد کرد که البته میتوانید از جوهر زود خشک شونده استفاده کنید و زمان خشک شدن را به حداقل برسانید.

جوهر چاپگر جوهر افشان تنها پس از خشک شدن با حلال مخصوص به راحتی توسط آب و مواد شیمیایی پاک می شود.