انواع تکنولوژی چاپ جت پرینتر ها

تکنولوژی چاپ جت پرینتر

می توان به چند دسته تقسیم کرد که در این مقاله می خواهیم توضیحات مفیدی در مورد آنها به شما ارائه دهیم. همانطور که می دانید انواع جت پرینترها در عمل با یکدیگر تفاوت دارند و در سیستم چاپ آنها از تکنولوژی های مختلفی استفاده می شود.

حال اینکه کدام تکنولوژی بهتر است را در مقالات آتی بررسی خواهیم کرد و این مقاله فقط جهت معرفی انواع تکنولوژی چاپ منتشر شده است.

 

انواع تکنولوژی چاپ جت پرینترها

انواع تکنولوژی چاپ جت پرینترها

 

انواع تکنولوژی چاپ

  • جت پرینتر های CIJ، Continues Ink Jet
  • جت پرینتر های DOD سری پیزو الکتریک، Piezo Drop On Demand
  • جت پرینتر های DOD سری حرارتی، Thermal Drop on Demand

 

CIJ-Jet Printer چاپگرهای Cij-Jet

فرآیند چاپ را با بیرون ریختن قطرات جوهر باردار و عبور این قطرات از میدان الکتریکی انجام می دهند.
ضربه الکتریکی اعمال شده به کریستال پیزوالکتریک در مخزن باعث می شود که قطرات جوهر از مخزن خارج شود.

این قطرات در طول مسیر خود توسط الکترودها شارژ می شوند، سپس قطرات جوهر باردار از میدان الکتریکی ایجاد شده توسط صفحات انحراف عبور می کنند.

میزان سرعت قطرات جوهر موقعیت دقیق آنها را روی سطح مواد چاپ شده تعیین می کند. در جت پرینتر های CIJ-Jet، قطرات جوهر به طور مداوم خارج می شوند و جوهرهای شارژ نشده به مخزن جوهر باز می گردند.

 

تکنولوژی چاپ جت پرینتر

در عکس بالا المانهای تاثیر گذار در چاپ CIJ بصورت ساده نشان داده شده است.

کار از جایی شروع میشود که:

  1. جوهر با استفاده از پمپ به حرکت در می آید،
  2. نازل خط جوهر را میسازد
  3. و بعد از آن تولید کننده قطره  (drop generator) آن را به قطره تبدیل مکند،
  4. سپس توسط صفحات شارژ (charge plate) باردار شده
  5. و از مقابل صفحه هدایت کننده (deflection plate) میگذرد
  6. و از طریق گاتر دوباره به مخزن برمیگردد.

 

جت پرینتر درشت نگار (D.O.D (Drop And Demand

در بسته بندی های تکنولوژی DOD آنرا به دو قسمت 1- DOD حرارتی و 2- Piezoelectric DOD تقسیم میکنند. اما بدلیبل اینکه مورد اول در جت پرینترها استفاده نمیشود و جت پرینترهای پیزو هم عملکرد متفاوتی دارند هرکدام از این عناوین را در یک دسته بندی مستقل توضیح میدهیم.
تکنولوژی D.O.D که در نازل جت پرینترهای درشتنگار استفاده میشود از نوع مکانیکی است . جت پرینترهای DOD دارای چاپهای درشت با اندازه نقطه های بزرگ و تعداد نازل های کم هستند.

 

تکنولوژی چاپ پرینتر

 

جت پرینترهای پیزو الکتریک Piezo-Electric

جت پرینتر های DoD، چاپ را با بیرون ریختن قطرات جوهر از یک کریستال پیزوالکتریک انجام می دهند. هد این نوع جت پرینترها شامل یک سری محفظه تخلیه است که با جوهر پر شده است.

با اعمال ولتاژ الکتریکی به کریستال پیزوالکتریک در محفظه پرتاب، اعوجاجی ایجاد می شود که بدنه کریستالی را به سمت بیرون حرکت می دهد.

این تغییر شکل باعث ایجاد فشار روی جوهر می شود و باعث می شود جوهر به صورت قطرات کوچک از سر چاپگر جوهر افشان خارج شود.

پرینترهای جوهرافشان DOD قطرات جوهر را فقط در صورت نیاز خارج می کنند، در حالی که چاپگرهای جوهر افشان cij به طور مداوم جوهر افشان را خارج می کنند و جوهر شارژ نشده را به مخزن جوهر برمی گردانند. پرکاربردترین نوع این هد در بازار ایران مربوط به شرکت Xaar انگلستان می باشد.

جت پرینترهای حرارتی Thermal

جت پرینتر های Thermal Jet  با پرتاب قطرات جوهر از طریق المنت حرارتی چاپ می کنند. چاپگرهای جوهر افشان حرارتی از یک عنصر حرارتی کوچک برای بیرون ریختن قطرات جوهر استفاده می کنند.

با اعمال جریان الکتریکی به المنت حرارتی، این عنصر به سرعت گرم شده و جوهر اطراف آن تبخیر می شود. این تبخیر
یک حباب در مخزن جوهر ایجاد می کند و جوهر از سر خارج می شود. جت پرینتر های DOD قطرات جوهر را فقط در صورت نیاز خارج می کنند.

پرکاربردترین نوع این هد در بازار ایران متعلق به شرکت آمریکایی HP است. چاپگر جت مدل MH-3010 که توسط تک الکترونیکس (TEK) ساخته شده است، یک چاپگر جت موج رمزگذار قابل حمل با فناوری هد HP است.